• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۸-۲۱ - ۲۲:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

محدودیت‌های اخیر باید از ابتدا اجرا و قم قرنطینه‌ می‌شد/ سیاست‌های موجود بیشتر جنبه آزمون و خطا دارد/ مسئولان به‌جای پاسخگویی خبرنگار شده‌اند

هاشمیان با انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان در ماجرای کرونا گفت: «مسئولیت‌پذیری در کرونا وجود ندارد. همه خبرنگار شد‌ه‌اند. شغل شما را من هم گرفته‌ام و مسئولان بالادست هم این شغل را گرفته‌اند. خبرگزاری و خبرنگاری کار شماست و باید یک نفر را داشته باشیم که مسئولیت کرونا با او باشد.

محدودیت‌های اخیر باید از ابتدا اجرا و قم قرنطینه‌ می‌شد/ سیاست‌های موجود بیشتر جنبه آزمون و خطا دارد/ مسئولان به‌جای پاسخگویی خبرنگار شده‌اند

به گزارش «فرهیختگان»، محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران نکات قابل‌تاملی را درباره سیاست‌های مقابله با کرونا و وضعیت این ویروس در ایران به «فرهیختگان» گفت: «محدودیت‌های اخیر اگر از ابتدا اجرا شده بود و در ابتدا در شهر قم این قرنطینه موضعی انجام می‌شد اتفاقات اولیه می‌توانست پیشگیری شود. در همان شهر مرگ‌ومیر و انتقال تعداد جمعیتی که آلوده هستند کم می‌شد و هر شهری که دچار اپیدمی می‌شد، در قرنطینه قرار می‌گرفت. از ورود به شهرهای دیگر ممانعت می‌شد ازجمله تهران که ترانزیت است. هربار این اتفاق افتاد که یک شهر درگیر شد چون بیماران و همراهان آنها به تهران می‌آمدند در تهران این اتفاقات بدتر می‌شد. بعد از هر گذری در هر شهری تهران بدتر می‌شد. برعکس تهران هم آلودگی را به شهرهای دیگر می‌دهد. یک بحث بین‌شهری داریم که باید کاملا با راهنمایی و رانندگی، با سیستم‌های موازی بررسی شود. در کشوری قرار داریم که وسیع است و باید کاملا زیرنظر باشد و هر رفت‌وآمدی رصد شود. مساله اصلی این است کسانی را که PCR مثبت هستند به محل کار خود می‌فرستند. رفتن به محل کار افرادی که PCR مثبت هستند هیچ منعی ندارد!

سیاست‌های موجود بیشتر جنبه آزمون و خطا دارد

هاشمیان ادامه داد: از نظر زمان‌بندی محدودیت‌های جدید عجیب است. همه می‌گویند مگر در آن ساعت شب ویروس فعالیت بیشتری دارد که از ساعت 18 به بعد را مطرح می‌کنند؟ مردم ساعت کارها و رفت‌وآمد خود را جلوتر می‌اندازند. آدم احساس می‌کند یک‌سری رفت‌وآمدها قبل از ساعت 18 بیشتر می‌شود و عملا آن زمان هم ممکن است آلودگی بیشتر شود و این مساله‌ای اساسی است که باید به آن فکر کرد. من فکر می‌کنم بیشتر در مرحله آزمون و خطا هستیم. در کشورهای دیگر به این صورت نیست. در ترکیه روزهایی از هفته به‌صورت کامل همواره قرنطینه بوده است، یعنی روز پنجشنبه و جمعه در ترکیه کلا قرنطینه وجود داشت. این برای دوماه پیش است و اخیرا اطلاع ندارم ولی به‌صورت روز کامل را قرنطینه دارند چون می‌دانند در آن روز باید به‌طور کامل کسی رفت‌وآمد نکند. اینکه ساعتی از شبانه‌روز تعطیل شود بیشتر جنبه بحث تست دارد. جایی از دنیا این شکل نبوده است که از ساعتی تعطیل کنند.»

مسئولان هم به‌جای پاسخگویی خبرنگار شده‌اند

هاشمیان با انتقاد از عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان در ماجرای کرونا گفت: «مسئولیت‌پذیری در کرونا وجود ندارد. همه خبرنگار شد‌ه‌اند. شغل شما را من هم گرفته‌ام و مسئولان بالادست هم این شغل را گرفته‌اند. خبرگزاری و خبرنگاری کار شماست و باید یک نفر را داشته باشیم که مسئولیت کرونا با او باشد. فرض کنید من پزشک در بیمارستان هستم، همراه بیمار من را به‌عنوان پزشک معالج می‌شناسد. من دارو کم داشته باشم از من شکایت می‌کند. در حوزه بزرگ‌تر این اتفاق در کشور نمی‌افتد. یعنی کسی نیست مسئولیت 450بیماری که امروز فوت کردند را برعهده گیرد و ممکن است 10 درصد خطای سیستماتیک باشد. کسی این میزان از مسئولیت را قبول نمی‌کند و این مشکل ماست. کسی نمی‌گوید آمار کشور اگر در کرونا غلط است من مقصر هستم، معذرت‌خواهی کند و بگوید مشکل ما در فلان مرحله است. همه این را می‌فهمیم، افرادی هستند که صحبت‌هایی در ابتدا علیه قرنطینه کردند ولی وقتی زمان گذشت و علم ثابت کرد آن حرف‌ها غلط بوده حتی نگفتند اشتباه کردیم، ولی ما به‌عنوان پزشک معالج اگر کوچک‌ترین مشکلی داشته باشیم باید به پزشکی قانونی برویم و قصور را باید جبران کنیم. یک بام و دو هوا نتیجه نمی‌دهد.»

مورد عجیب درمان کرونا در ایران!

فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح‌دانشوری تهران از اتفاقی عجیب در بیمارستان‌های ایران خبر داد و گفت: «از ابتدا افرادی بودند که تخصص مرتبط با بیمار بدحال را نداشتند. برای همین می‌گوییم خطا در ICU سیستماتیک است. بیماران ما باید ابتدا در حوزه ICU قرار گیرند و بعد به بخش بروند. الان برعکس شده است، یعنی بیماران به بخش می‌آیند و وقتی بدحال شدند به بخش ICU  منتقل می‌شوند. این روال اشتباه بود و هنوز این روال غلط ادامه دارد. به‌جای اینکه به بیمار بدحال شرایط بهتری را بدهیم در شرایط بدتر نگه می‌داریم و از آنجا به بخش ICU  می‌آوریم که کار از کار گذشته است. این خطای ما در حوزه مراقبت‌های ویژه و رشته من است. من مرتب با تمام دنیا در ارتباط هستم و می‌دانم که این اتفاق فقط در ایران رخ می‌دهد و بسیار بد است. رسیدگی برای بیمار بدحال در سطح پایین است. فکر می‌کنم ظاهر بیمار را می‌بینند و بعد تصمیم‌گیری می‌کنند! بیمار وقتی اکسیژن دارد خوشحال است و مشکلی ندارد و می‌گویند بیمار خوب است و نگران نباشید و همان بیمار هفته بعد به بخش ICU منتقل می‌شود و بعد از یکی، دو روز فوت می‌کند. این مساله هنوز حل نشده چون این موضوع کارشناسی ‌نشده است. من الان این موضوع را مطرح می‌کنم، این موضوع توسط افرادی که مسئول هستند اصلا مطرح نمی‌شود چون هنوز متوجه این خطا نیستند. این خطای سیستماتیک در کشور وجود دارد.»

در کمیته علمی کرونا مخالف برخی نظرات بودم  عذرم را خواستند!

هاشمیان در پاسخ به این سوال که چرا به مطالبات کمیته علمی ازسوی مسئولان هیچ توجهی نمی‌شود، گفت: «من وارد کمیته علمی کرونا شدم و چون مخالفت شدید علیه داروی آنتی‌وایرال کردم و مرتب در این کمیته گفته می‌شد رمدسیویر بد است، عذر من را خواستند و من هم بیرون آمدم. مساله این است اگر مخالف صحبت کنید انگار بحث سیاسی شده است. این مساله ربطی به سیاست ندارد. اگر مخالفت کنید شدیدا با شما برخورد می‌شود. باید انتظار داشته باشیم هرکسی در هر جایی است نقدپذیر باشد. اجازه بدهند کسانی که منتقد هستند با آنها صحبت کنند. همانند تیم فوتبال که وقتی شکست می‌خورد این انتظار وجود دارد که نقد شود. هر روز ما در کنترل کرونا شکست می‌خوریم. ما با یک‌سری بازیکن که همواره در این مسیر اکثرا اشتباه و اخبار اشتباه به مردم منتقل کردند، به جلو حرکت می‌کنیم. قطعا در این وضعیت باید چند نفر جابه‌جا شوند. باید افرادی جابه‌جا شوند که حرف اشتباه زدند. تمام مستندات هم موجود است. کسی که آمار اشتباه ارائه می‌کند، کسی که می‌گوید قرنطینه برای قرون‌وسطی است، کسی که می‌گوید داروی ضدویروس به درد نمی‌خورد باید بیرون برود، ضمن اینکه رشته‌های تخصصی آنها کاملا غیرمرتبط بوده است. متاسفانه در ایران فکر می‌کنند این بیماری مطبی است. این بیماری مطب نیست که به مطب بروند و بیمار تا ساعت 3-2 نیمه‌شب معطل ویزیت دکتر باشد. افرادی درباره مرگ‌ومیر صحبت می‌کنند که حتی در زندگی خود یک‌بار هم جواز فوت ننوشته‌اند.»

 

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار